Kunstnerisk inspiration fra Japan

 

Tim Pallis

 

 

Japan er kontrasternes verden. Mods¾tningerne viser sig side om side til stor forundring for de bes¿gende. Vi kan f.eks. pŒ TV iagttage et strengt formelt kronprinsebryllup. Kameraet sumer ind pŒ det bukkende par i det stive puds. Pludselig afsl¿res et kort glimt af munterhed imellem dem, en lethed i den formelle facade. Det sensuelle og det ritualistiske strider ikke imod hinanden i Japan, sk¿nt de er kontraster.

 

Japanerne er altid overdrevent korrekte og h¿flige synes vi. Men pludselig ser vi en barnlig glad statsminister pŒ sushi bar sammen med Pr¾sident Clinton - det uformelle i det formelle. Frihed og disciplin er ikke modstridende i Japan. Et Zen buddhistisk ordsprog siger: Albuen b¿jer ikke udad. Vi tror det er en begr¾nsning, men nej det er et udtryk for frihed. Japanerne har et s¾rligt talent for at bringe det kunstf¾rdige i overensstemmelse med det naturlige, og at forlene mods¾tningerne med hinanden.

 

Japan fascinerer igen, og det er der grund til. PŒ Glyptoteket kan man til slutningen af august se en pragtfuld udstilling af japanske tr¾snit, som billedhuggeren Jan Buhl har tilrettelagt for Dansk Japansk Selskab. Jan Buhl er en virkelig fin kender af ukiyo-e, de japanske tr¾snit. Han er en stor samler af ukiyo-e og har siden sine drenge Œr samlet de bedste af sin art, som selv Ota museet i Tokyo og Victoria and Albert Museum i London kan misunde ham.

 

Til denne enestŒende udstilling er der lŒnt ind fra samlinger og samlere overalt i Danmark, og der er sj¾ldenheder, som man ikke vil fŒ lejlighed til at se igen i mange Œr fremover. Jan Buhl har s¿rget for, at billederne er meget smagfuldt indrammede og h¾ngt smukt op, sŒ man kan f¿lge en udviklingshistorie.

 

I det det store flotte katalog med 150 farvelagte helsider til en spotpris af 150 kr. fort¾lles om en s¾rlig r¾kke tr¾snit pŒ udstillingen, som inspirerede de europ¾iske forfattere og kunstnere i 1800-tallet. I 1860'erne kunne man i en butik pŒ Rue de Rivoli i Paris ved navn Den kinesiske d¿r k¿be japanske tr¾snit og andre japanske ting og sager. Inden l¾nge blomstrede den japonisme, som fik sŒ stor betydning for udviklingen af impressionismen, art nouveau, jugend og sk¿nvirke.

 

Verdensudstillingen i Paris i 1867 var det kulturelle og kunstneriske milj¿s f¿rste m¿de med Japans kultur, og Vestens kunstnere blev dybt fascineret og inspireret af de japanske kunstneres mŒde at arbejde og udtrykke sig pŒ. Man sŒ pludselig, at den europ¾iske kunst var havnet i en akademisk og intellektuel blindgyde, som japonismen kunne vise vejen ud af.

 

Japansk kunst blev en enorm inspirationskilde, som kunne frig¿re Vestens forfattere og kunstnere fra deres fastlŒste traditioner. De var kommet til et punkt i den kunstneriske udvikling, hvor de begyndte at s¿ge tilbage til en oprindelighed, sanselighed, spontanitet og kreativ ekspressionisme.

 

Man skal give sig tid og ro til at gl¾de sig over alle disse grafiske sk¿nheder og opdage lyset og rummet i dem. Man kan hŒbe pŒ, at moderne kunstnere

endnu engang vil lade sig inspirere af store kunstnere som Utamaro (1753-1806), Hokusai (1760-1849) og Hiroshige (1797-1858). De stŒr alle for sublim kunstnerisk talent og selv-disciplin, som ikke er adskilt fra menneskelig sensualitet.

 

De japanske tr¾snit er nemlig sŒ grafisk fuldkomne, at moderne plakatkunstnere, tegneserie tegnere og grafikere mŒ henrykkes ved at opleve dem pŒ det sŒ klassiske Glyptotek. Det er nu igen blevet tid til at studere den japanske ¾stetiks kvaliteter.

 

Man kunne i samme Œnd hŒbe pŒ, at der kunne komme en ny tid med interesse for den japanske Zen ¾stetiks spirituelle sk¿nhed. Japans landskabs malerier, suibokuga malerier og te kulturens ting og sager har en spirituel dybde, som moderne vesterlandske kunstnere kunne blive meget inspireret af.  

 

Jan Buhl forklarer, at de franske impressionister af japanerne l¾rte, hvordan man skaber lys i et billede. Man lader det hvide l¾rreds baggrund, det "materielle" rum, som ogsŒ er et bevidsthedsrum, v¾re den lyskilde og det interval, som naturens verden, skikkelserne og de menneske skabte ting sv¾ver i. Det hvide l¾rred lyser op i formernes verden.

 

I Buddhismen siges det, at form er tomhed og tomhed er form. Disse mods¾tninger er ikke adskilte. Det hvide rum er som et spejl, som den levende og "flydende" verden afspejler sig i. Hvis himlen er m¿rk, og floden er blŒ, og bjergene udstrŒler l¾rredets hvidhed, er det naturligvis et snelandskab man ser pŒ.

 

Der er en elegant stilhed i japansk kunstoplevelse. Man bliver ligefrem trukket ind i en s¾rlig stemning og ser ligesŒ meget pŒ baggrunden, som pŒ de moderne damer. Man ser fisken og vandet samtidig. Det fjerne og n¾re er lige uundv¾rlige i denne pol¾re verden. Jeg tror, at det dybt tilfredsstillende ved japansk kunst er, at detaljerne er lig med helheden. Der er noget upartisk her. Alle ting viser sig, som de er i deres naturlige proportioner. De er vidt forskellige, men ogsŒ ligev¾rdige.

 

NŒr man i Vesten fra 1600-tallet til midten af 1800-tallet fremstillede kobbertryk, tegninger og malerier af naturen, var det med et videnskabeligt ¿nske om at gengive livet sŒ fotografisk n¿jagtigt som muligt. Men i ¯sten iagttog kunstneren derimod n¿je sit motiv og visualiserede derpŒ det essentielle ved sin iagttagelse. Det indre billede blev dern¾st hurtigt malet, ofte med en enkel streg, som ikke kunne laves om eller rettes pŒ. De

¿nskede ikke at kopiere naturen, men at afbilde livets inderste v¾sen.