Kunstnerisk inspiration fra Japan
Tim Pallis
Japan er kontrasternes verden. Mods¾tningerne viser sig
side om side til stor forundring for de bes¿gende. Vi kan f.eks. pŒ TV iagttage
et strengt formelt kronprinsebryllup. Kameraet sumer
ind pŒ det bukkende par i det stive puds. Pludselig afsl¿res et kort glimt af
munterhed imellem dem, en lethed i den formelle facade. Det sensuelle og det
ritualistiske strider ikke imod hinanden i Japan, sk¿nt de er kontraster.
Japanerne er altid overdrevent korrekte og h¿flige synes
vi. Men pludselig ser vi en barnlig glad statsminister pŒ sushi bar sammen med Pr¾sident Clinton - det uformelle i det
formelle. Frihed og disciplin er ikke modstridende i Japan. Et Zen buddhistisk ordsprog siger: Albuen b¿jer ikke udad. Vi tror det er
en begr¾nsning, men nej det er et udtryk for frihed. Japanerne har et s¾rligt
talent for at bringe det kunstf¾rdige i overensstemmelse med det naturlige, og at
forlene mods¾tningerne med hinanden.
Japan fascinerer igen, og det er der grund til. PŒ
Glyptoteket kan man til slutningen af august se en pragtfuld udstilling af
japanske tr¾snit, som billedhuggeren Jan Buhl har tilrettelagt for Dansk Japansk Selskab. Jan Buhl er en
virkelig fin kender af ukiyo-e,
de japanske tr¾snit. Han er en stor samler af ukiyo-e og har siden sine drenge Œr samlet de bedste af sin art, som selv Ota museet i Tokyo og Victoria and Albert Museum i London
kan misunde ham.
Til denne enestŒende udstilling er der lŒnt ind fra
samlinger og samlere overalt i Danmark, og der er sj¾ldenheder, som man ikke
vil fŒ lejlighed til at se igen i mange Œr fremover. Jan Buhl har s¿rget for,
at billederne er meget smagfuldt indrammede og h¾ngt smukt op, sŒ man kan f¿lge
en udviklingshistorie.
I det det store flotte katalog med 150 farvelagte helsider
til en spotpris af 150 kr. fort¾lles om en s¾rlig r¾kke tr¾snit pŒ
udstillingen, som inspirerede de europ¾iske forfattere og kunstnere i
1800-tallet. I 1860'erne kunne man i en butik pŒ Rue
de Rivoli i Paris ved navn Den kinesiske d¿r k¿be japanske tr¾snit og andre japanske ting og
sager. Inden l¾nge blomstrede den japonisme, som fik sŒ stor betydning for udviklingen af
impressionismen, art nouveau, jugend og sk¿nvirke.
Verdensudstillingen i Paris i 1867 var det kulturelle og
kunstneriske milj¿s f¿rste m¿de med Japans kultur, og Vestens kunstnere blev
dybt fascineret og inspireret af de japanske kunstneres mŒde at arbejde og
udtrykke sig pŒ. Man sŒ pludselig, at den europ¾iske kunst var havnet i en akademisk
og intellektuel blindgyde, som japonismen kunne vise vejen ud af.
Japansk kunst blev en enorm inspirationskilde, som kunne
frig¿re Vestens forfattere og kunstnere fra deres fastlŒste traditioner. De var
kommet til et punkt i den kunstneriske udvikling, hvor de begyndte at s¿ge
tilbage til en oprindelighed, sanselighed, spontanitet og kreativ
ekspressionisme.
Man skal give sig tid og ro til at gl¾de sig over alle
disse grafiske sk¿nheder og opdage lyset og rummet i dem. Man kan hŒbe pŒ, at
moderne kunstnere
endnu engang vil lade sig inspirere af store kunstnere som
Utamaro (1753-1806), Hokusai
(1760-1849) og Hiroshige (1797-1858). De stŒr alle
for sublim kunstnerisk talent og selv-disciplin, som ikke er adskilt fra
menneskelig sensualitet.
De japanske tr¾snit er nemlig sŒ grafisk fuldkomne, at
moderne plakatkunstnere, tegneserie tegnere og grafikere mŒ henrykkes ved at
opleve dem pŒ det sŒ klassiske Glyptotek. Det er nu igen blevet tid til at
studere den japanske ¾stetiks kvaliteter.
Man kunne i samme Œnd hŒbe pŒ, at der kunne komme en ny
tid med interesse for den japanske Zen ¾stetiks
spirituelle sk¿nhed. Japans landskabs malerier, suibokuga malerier og te
kulturens ting og sager har en spirituel dybde, som moderne vesterlandske
kunstnere kunne blive meget inspireret af.
Jan Buhl forklarer, at de franske impressionister af
japanerne l¾rte, hvordan man skaber lys i et billede. Man lader det hvide
l¾rreds baggrund, det "materielle" rum, som ogsŒ er et bevidsthedsrum, v¾re den lyskilde og det interval, som
naturens verden, skikkelserne og de menneske skabte ting sv¾ver i. Det hvide
l¾rred lyser op i formernes verden.
I Buddhismen siges det, at form er tomhed og tomhed er form. Disse mods¾tninger er ikke
adskilte. Det hvide rum er som et spejl, som den levende og
"flydende" verden afspejler sig i. Hvis himlen er m¿rk, og floden er blŒ,
og bjergene udstrŒler l¾rredets hvidhed, er det naturligvis et snelandskab man
ser pŒ.
Der er en elegant stilhed i japansk kunstoplevelse. Man
bliver ligefrem trukket ind i en s¾rlig stemning og ser ligesŒ meget pŒ
baggrunden, som pŒ de moderne damer. Man ser fisken og vandet samtidig. Det
fjerne og n¾re er lige uundv¾rlige i denne pol¾re verden. Jeg tror, at det dybt
tilfredsstillende ved japansk kunst er, at detaljerne er lig med helheden. Der
er noget upartisk her. Alle ting viser sig, som de er i deres naturlige
proportioner. De er vidt forskellige, men ogsŒ ligev¾rdige.
NŒr man i Vesten fra 1600-tallet til midten af 1800-tallet
fremstillede kobbertryk, tegninger og malerier af naturen, var det med et
videnskabeligt ¿nske om at gengive livet sŒ fotografisk n¿jagtigt som muligt.
Men i ¯sten iagttog kunstneren derimod n¿je sit motiv og visualiserede derpŒ
det essentielle ved sin iagttagelse. Det indre billede blev dern¾st hurtigt
malet, ofte med en enkel streg, som ikke kunne laves om eller rettes pŒ. De
¿nskede ikke at kopiere naturen, men at afbilde livets
inderste v¾sen.